خدمات مدیریت فردا
مديريت فردا ، حامي امور خيريه
كلینیك محصول درصدد یافتن نظرات مشتریان با در نظر گرفتن همه اصول مربوط به تحقیق بازار است. در كلینیك محصول، محصولات شركت در معرض بازدید مشتریان احتمالی قرار میگیرد و آنها نسبت به محصولات و خدمات شركت اظهارنظر میكنند.
این اظهارنظرها در مقاطع مختلف تولید و عرضه محصول مورد استفاده شركتها قرار گرفته و شركتها را در ارائه خدمات بهتر و مناسبتری یاری میرساند. كلینیك محصول بازوی مناسبی در جهت ارتقای سطح توانمندی بازاریابی شركتها است و با دقت بالایی میتواند نظرات مشتریان احتمالی را به شركت منتقل كند.
كلینیك همچنین میتواند با هزینهای اندك، جلوی شكستهای چندین میلیاردی شركتها را بگیرد و سهم بازار آنها را افزایش دهد. كلینیك محصول میتواند اهداف متعددی داشته باشد كه عبارتند از:
- دریافت اطلاعات مشتریان و دستیابی به تقسیم بازار
- شناسایی ویژگی محصولات ایدهآل از نگاه مشتریان
- بررسی رفتار خرید
- تحلیل ماتریس TOWS(نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدید) محصولات شركت
- مقایسه محصولات شركت با رقبا
- ارزیابی ترجیحات خرید و قدرت برند در ذهن مشتریان
- ارزیابی روشهای فروش و توزیع موثر محصولات
- قیمتگذاری محصولات براساس رفتار بازار
- موثرترین روشهای ترویجی و تبلیغی
- دریافت اطلاعات احساسی مشتریان
- تمایل به خرید
- پیشبینی تقاضا
- و...
باید خاطرنشان كرد دستیابی به همه اهداف ذكر شده یا اهدافی كه ممكن است بنا به نیاز هر سازمانی تعریف شود، ممكن است در كلینیك محصول مقدور نباشد، اما كلینیك محصول فرصتی را فراهم خواهد آورد كه نظرات مشتریان دریافت شده و حتیالامكان حضور در بازار براساس خواست مشتریان باشد.
كلینیك محصول با دو هدف زمانی برگزار میشود:
1- اهداف مقطعی: اهداف مقطعی اهدافی هستند كه مستقیما از برگزاری كلینیك محصول عاید شركتها میشود. این اهداف همانطور كه قبلا ذكر شد، شركتها را در شناخت نقاط قوت و ضعف محصول یاری میكنند و باعث میشوند محصولات و خدمات، با شرایط بهتری به بازار عرضه شوند.
2- اهداف بلندمدت: اهداف بلندمدت اهدافی هستند كه مستقیما از كلینیك حاصل نمیشود، اما با استفاده از اهداف كلینیك در آینده محقق خواهد شد. به عنوان مثال، رضایت مشتریان از جمله اهدافی است كه مستقیما از كلینیك حاصل نشده ولی در بلندمدت با منطبق ساختن نظرات مشتریان و محصولات میتواند عاید شركت شود. سهم بازار نیز از جمله اهدافی است كه به صورت بلندمدت نصیب شركتها خواهد شد. از آنجا كه كلینیك محصول میتواند شركت را به نظر مشتریان نزدیك كند و موجب ایجاد رضایت آنها شود، بدین رو در بلندمدت فروش و سهم بازار بیشتری نصیب شركتها خواهد شد.
چند نكته كاربردی:
1- دقت كنید كلینیك محصول یك روش تحقیق بازار است، بنابراین در كلینیك محصول اصول مربوط به روشهای تحقیقی علمی باید رعایت شود؛ اصولی نظیر طراحی پرسشنامههای استاندارد، نمونهگیریهای علمی، تحلیلهای علمی و... .
2- منظور از مشتریان در كلینیك محصول، نمونههای تحقیق هستند كه از این پس « مشتریان احتمالی» یا «واحدهای نمونه» خوانده خواهند شد.
3- اجرای كلینیك محصول نیازمند تیمهای كارآمد و متخصص است كه تحصیلاتی در زمینههای بازاریابی، آمار، روش تحقیق و روانشناسی دارند. استفاده از نتایج كلینیك نیازمند تحلیلهای پیچیدهای است كه جز با مهارت و تجربه حاصل نخواهد شد.
4- كلینیك محصول هزینهبر و زمانبر است. بنابراین اجرای كلینیك محصول، به باور مدیران ارشد به این روش تحقیق نیازمند است.
5- ممكن است شباهتهای زیادی بین كلینیك محصول و سایر روشهای تحقیق بازاریابی وجود داشته باشد با این تفاوت كه كلینیك محصول یك بسته تحقیقی مناسب است كه در مقاطع خاصی قابل اجرا است.
6- كلینیك محصول زمان مناسبی است كه بسیاری از سوالات و دغدغههای شركتهای ارائهدهنده خدمات و محصولات پرسیده شود. از این رو اجرای كلینیك محصول ممكن است شركتها را از انجام برخی تحقیقات دیگر بینیاز سازد.
7- اجرای كلینیك محصول فقط مختص شركتهای بزرگ نیست، همه شركتها میتوانند از این روش استفاده كنند، فقط حجم كار و عمدتا حجم نمونهها ممكن است متفاوت باشد.
8- اهمیت كلینیك محصول بهخصوص در مورد توسعه محصولات جدید بیشتر خواهد بود. این محصولات جدید بهویژه اگر در محدوده كالاهای تجملی و گرانقیمت یا كالاهایی با فناوری پیچیدهتر باشند، ارزشی استراتژیك برای شركتها خواهند داشت و حساسیتهای بیشتری در خصوص نحوه بازاریابی آنها وجود خواهد داشت. تصور كنید شركتی قصد دارد برای راهاندازی خط تولید محصولی جدید با فناوری نوین، بیست میلیارد تومان سرمایهگذاری كند؛ اگر این محصول مورد توجه بازار نباشد، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ كلینیك محصول به این قبیل شركتها یاری میرساند تا پتانسیل بازار را بررسی كنند و در صورتی كه محصول جدید مورد توجه بازار نیست، از انجام این سرمایهگذاری هنگفت خودداری كنند.
9- كلینیك محصول صرفا مربوط به محصولات به اصطلاح فیزیكی نیست؛ كلینیك را برای خدمات نیز میتوان اجرا كرد و فقط شیوههای انجام متفاوت خواهد بود. مقصود ما از محصول در این كتاب، كالاها و خدمات هستند.
Brand, Brand Management, Marketing, MArket, Customer, Consumer, Advertising, Market Research, Ad, Distibution Co, Consult, Sales, www.ModiriateFarda.ir, Shafaei, Sales Plan, Planning برند، مديريت برند، بازاريابي، بازار، مشتري، مصرف كننده، تبليغات، گرافيك، تحقيقات بازار، تبليغ، شركت پخش مويرگي، مشاوره، فروش، برنامهريزي، مديريت فردا، شفاعي Brand, Brand Management, Marketing, MArket, Customer, Consumer, Advertising, Market Research, Ad, Distibution Co, Consult, Sales, www.ModiriateFarda.ir, Shafaei, Sales Plan, Planning برند، مديريت برند، بازاريابي، بازار، مشتري، مصرف كننده، تبليغات، گرافيك، تحقيقات بازار، تبليغ، شركت پخش مويرگي، مشاوره، فروش، برنامهريزي، مديريت فردا، شفاعي
مطالب آموزشی ...
پربازدیدها ...
تمامی حقوق وب سایت متعلق است به مدیریت فردای اندیشه آرنا
طراحی وب سایت و اجرا : رایان